I&mU..(معجزة)

      Assalamualaikum....hari nih PS na kongsi satu ilmu maybe bage sesetengah owg,sudah tahu n ader yg x tahu lage.Maybe turn post kali simple but bermakna(bage sesiapa yg baru tahu lha).Tajuknye adalah "Sebab musabab mukjizat2 para anbiaya' n mursalin"


     Seperti yg kita sedia maklum,mukjizat ini adalah perkara yg luar biasa yg berlaku kepada NABI n RASUL.Untuk apa? menguatkn lage seruan/dakwah yg mreka sampaikan.Insyaallah,kita akan pergi satu persatu mukjizat2 anbiya' n mursalin.PS akan sentuh mukjizat2 yg besar2 jew..ehh!! bkn sume mukjizat2 uh yg besar2 kew??? ok2 lha ko menang!!!.)(iklan).Mukjizat2 anbiya' yg PS na sentuh adalah dari nabi:

  • Nabi Musa a.s
  • Nabi Isa a.s
  • Nabi Muhammad s.a.w

Yg PS ingat dlu la yer.Kalo kurang uh PS  minx maaf lha yer??


       Kita pergi kepada mukjizat Nabi Musa a.s.Seperti yg korang tahu lantas di sokong oleh Al-quran kita.Bahawa,Nabi Musa a.s,telah di berikan mukjizat yg berbentuk Ular yg besr yg datangnye dri tongkat baginda.Mengapa Nabi Musa a.s. d brikn mukjizat tongkat yg boleh brubah mnjadi Ular?? Ini yg PS nak kongsikn ckit ilmu ini.Kalo ader yg salah mohon tegor yer??.Hal ini kerana,d waktu zaman firaun itu,yg paling hebat/famous/terkenal adalah org yg pandai bermain sihir.Justeru itu,Allah s.w.t mengurniakn kepada baginda kelebihan itu.Tetapi apa kata mreka?? mreka berkata bahawa Nabi Musa a.s. seoarng pemain sihir yg hebat.Tetapi bage penyihir2 mreka berkat ini bukan sihir kerana sihir ini,hanyalah mainan mata(mangsa) oleh pengihir kepada org yg tertentu sahaja,tetapi Ular Nabi Musa a.s. boleh dilihat oleh sesiapa pun.(kalo salah mohon tegor kat komen... :D)

     Sekarang ini,kita telusuri pula sirah lantas mengetahui mukjizat yg ada pada Nabi Isa a.s.Kita sedia maklum bahawa mukjizat yg di kurniakan Allah s.w.t kepada Nabi Isa a.s. adalah dpt menghidupkan org yg mati n sakit sopak.Pada zaman itu,org yg pling famous/terkenal/hebat adalah mreka yg boleh mengubati penyakit sopak lalu Allah mengurniakan kepada Nabi Isa a.s. kelebihan/mukjizat boleh menyembuhkn penyakit sopak + hidupkn owg mati.


    Akhir sekali,Nabi junjungan besar kita,Muhammad s.a.w dan ini adalah antara mukjiazt terbesar baginda iaitu AL-quranul karim.Mengenai mukjizat ini,sama juga seperti nabi2 yg telah di nukilkn d ats,iaitu pada zaman nabi kita Muhammad s.a.w yg pling hebat/smart/terkenal/famous adalah owg yg pandai bersyair.Tahu2 jew an,owg yg buat syair nie musti ayt2 dier power2 blaka an sampai owg boleh ikut aper yg di bcer.Lalu Allah hadiahkn kepda kekasih kita mukjizat paling besar yg pernah nabi kita dapat iaitu Al-quran.Apabila Nabi Muhammad s.a.w kita bace saja ayt2 Al-quran owg2 arab terpegun,bagaimana Nabi kita pandai bersyair pulak sedangkn baginda seorang yg ummi( x reti menbaca n menulis).Nabi Muhammad s.a.w pon memberitahu bahawa itu adalah Al-quran dan ianya bukan rekaan tetapi dri tuhan sekalian alam iaitu Allah s.w.t.Baginda adalah seorg utusan dan bukan seorg penyair seprti didalam Al-quran yg menybut:"dan bage diri Muhammad itu xlayak bersyair dan sesungguhnya al-quran itu peringatan n Al-quran yg nyata"(surah yasin)


Tuntasnya,dapat kita mengetahui sedikit sebanyak sebab n musabab mukjizat2 itu d kurniakan kepda nabi2 n rasul2.Harap aper yg PS nukil kn ini bermanfaat lha yer??.Skali lage PS nak tekankn di sini adalah,kalo ader paper yg kuran/slah tolong gtaw PS cepat2 yer?? tq..SYL :D




Qola PS :

  • setiap yg berlaku ada hikmahnye.
  • setiap ape yg kita buat,pasti akn ader owg yg mnilainya x kesah lha samada secara langsung atau pon x langsung.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

Rehlah Umrah

Sedeqah II

2012??!!