Pokok...

       Salam alaik!Alhamdulillah dapat lagi kita bertemu dalam post kali nie.Summal hamdulillah kerana PS dpat meng'updates'..woi!! kalo mengemas kini post kan senang PS?!! haha whatever lha!!!.Ok tajuk arie senang jew pasal POKOK! Buat pengetahuan pembaca (x nat tawu pon x per....) segala post  PS nie kebanyakan nya adalah aper yang  PS terdetik.Ini adalah jenis2 wahyu iaitu Wahyu Ilham.Kalo x pham boleh tanye ustazah masing2 kat skolah.Ok sambung blek pasal tajuk arie nie POKOK.Dalam  POKOK kita sedia maklum,Allah tumbuhkanPOKOKpelbagai bahagian.Ada akar,ada batangnye n ader daunnye.Actually  PS na fokuskan pada bahagian daunnya.Kenapa daunnye?kalo balajar sains,komposisi dalam daun ini yang paling utamanya adalah klorofil yang mana fungsi nya adalah untuk melakukan proses fotosintesis.Klorofil jugalah yang memberikan warna kepada daun tersebut.Tanpanya,daun tersebut x boleh hidup,lalu gugur.

      Nak di kesah kan adalah hal ini berlaku time PS dok santai kat luar klas.Time 2 minggu peperiksaan,tapi  PS lupa paper aper.Masa pagi.Tengah2  lepak uh,uncle yang slalu bersih kn kebun sedang sibuk memetik daun2 yg kuning kat   POKOK2 tapi PS x tawu POKOK aper. PS perhatikan kerja nya itu n tross jew ckp:"boleh wat post nie..".Tros jew  PS amek buku conteng n tulis list2tajuk post2 yg  PS 'bakal post'(x der lha banyak mner pon) kembali pada kesah tadi pasal  POKOK!Lps 2 PS  tertanya knper uncle 2 petik daun 2 huh? Selepas 2, PS renung d sekeliling klas  PS n masih tertanya2 knpa perlu petik daun yang kuning 2?? n  PS terpandang  POKOK besar kat dpn klas  PS 2,yang mungkin bagi jwpn kat persoalan  PS tadi.Kalo di tadabbur betul kita akan dapati bahawa daun yang warna kuning 2 setompok jew,tapi kalo lame2 habis sehelai daun jadik kuning.Pastu baru  PS tahu:"oooo.....patot lha uncle 2 petik daun tu"

   Daripada citer  PS kat atas tadi aper yg korang boleh agak?? Aper yg  PS  cube na tulis kat sini??Aper yg  PS 6pak dalam citer nie adalah pasal dunia remaja kita, mungkin kita boleh zoom kan dlm kelompok masyarakat.Daun 2 boleh  PS takrifkan sebagai seorang remaja.Kerana daun ini asala nyer dari tiada kepada ada.Dari pucuk hingga ianya berubah mnjadi daun.Akar juga boleh kita umpamakn dengan Ibubapa.Kerana sifat akar itu sendiri berfungsi menjadi musabbabiah(majaz) atau penyebab kepada hayat kepada  POKOK tersebut.Akar ini akan mencari air.Air ini seprti rezeki.Kerana kalau di buat ujian / eksperimen,bila akar pokok direndam dlm air berwarna eg.merah ,batang  POKOK akan jdik kaler merah n daun juga mungkin akan jadik kemerah-merahan. Warna kuning ini seperti penyakit / masalah dalam remaja itu.Mula2 kecil,lama2 habis sehelai daun tukar  warna .Uncle 2 boleh jadik seperti orang yg mahu memperelokkan daun kuning itu.Mula2 dia bubuh baja yang elok ataupon sembur ubat kat daun itu,kalo seseorang itu sudah diberi nasihat,teguran kalo x na berubah biarkan jew.

     Kalo kita tengok daun dari POKOK besar tapi PS  kata satu tompok last jadik kuning satu daun.Lps 2 habis daun sebelah 2 kner jugak.Ini boleh kita katakan kalo dier ader masalah,owang di sekitarnya jgak terkena masalah dia skali.


    Ok kita masukkan sume perumpamaan itu menjadi seperti realiti kehidupan kita ni.Ok ibubapa kita sudah mewujudkan kita so,thank to them n Allah.Lps 2 remaja di didik dgn penug kasih sayang.Lps 2 bila sudah masok alam remaja,mcm2 masalah datang.Kalao kita biarkan lame2 jadik besar.Rezeki jugak memainkan peranan yg oenting dlm pembentukan diri remaja yg baik.Jika sumber yg baek,ia akan senang di bentuk n sebaliknya.Masalah remaja ini x boelh dipandanag enteng oleh sume pihak yer?kner crik jlan penyelesaiannya.So,remaja ini kner slalu di pantau supaya x menjdi rosak 9ty.Assyabab imaduddin.Remaja itu tiang negara.Kita nie kner lha jadik seperti daun yg hijau,jangan jdik daun yg warna kuning sebab x boleh na wat paper pon.Kalo hijau,kita boleh jdik yg berguna.

                 Harap sume pembaca faham aper yg  PS tulis nie yer???Hanya daun yg hijau sahaja boleh berfungsi pada  POKOK .Renung2kn n slamat beramal. Assalamualaikum.


 PS 's said:

  • didik remaja dengan baik
  • ade masalah segera cari jlan penyelesaian.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

Rehlah Umrah

Sedeqah II

2012??!!